Bournonville er på en og samme tid navnet på en for længst afdød balletmester og dansk ballettradition gennem 175 år. August Bournonville er for dansk ballet, hvad H.C. Andersen er for dansk kultur, og førstnævnte fik da også fejret sin 200 års fødselsdag på fornemmeste vis i form af Det Kongelige Teaters Bournonvillefestival denne sommer. Sommeren er slut, men der er stadig mulighed for at få en sidste dosis Bournonvillekultur her i efteråret.
La Ventana/Kermessen i Brügge
Det Kongelige Teater har valgt at lokke med sydlandske og festlige toner i de to forskellige opsætninger: La Ventana og Kermessen i Brügge. La Ventana, der er iscenesat af Frank Andersen og Eva Kloborg, beskriver et kærlighedsmøde af den helt klassiske slags, skildret i romantiske og farverige spanske omgivelser. Kermessen i Brügge er ligeledes en eller faktisk flere kærlighedshistorier af den lidt mere komplicerede slags spækket med tempo, humor, kaos og drama. Det er i øvrigt iscenesat af debuterende iscenesætter, Lloyd Riggins.
Kærlighed på spansk
La Ventana havde premiere første gang i 1856, og selvom det er en af Bournonvilles mindste balletter, er den en af de mere populære blandt publikum. Selv har Bournonville kaldt stykket "en bagatel" i sit teaterliv, hvilket jeg denne aften godt kan relatere til. Kostumerne er perfekte i form af farverige senoritaskørter, ikke mindst på den forelskede senorita og korte tyrefægterjakker på de bejlende herrer.
Scenografien forestiller en kæmpe billedramme, der mellem scenerne skifter mellem et kæmpemaleri af Manuel Castellano som bytorvet og på den anden side væggen i senoritaens boudoir med en masse malerier af sydlandske kunstnere. Det er den balletdebuterende scenograf Christian Friedländer, der står for denne originale scenografi, som dog i mine øjne gør selve historien mindre nærværende, fordi de smukke kostumer og stemningen sammen med billedrammen bliver et stort maleri under egentlig handlingsforløb. Som den korte ballet La Ventana er, er der tilbage at sige, at denne opsætning er en fryd for øjet men tynd i sin historiefortælling.
Kermessen i Brügge
Fra spansk alvor til belgiske festligligheder ved fejringen af hovedkirkens skytsengel i Brügge. Tre brødre er til fest på bytorvet, hvor de to ældste har travlt med at kurtisere deres kærester, mens den yngste bror byder rigmandens datter Eleonore op til dans. Imidlertid spoleres glæden af to uforskammede og kæphøje kavalerer, der først indgyder sig hos brødrenes kærester og senere forsøger at bortføre Eleonore, men fejler, da de tre brødre redder hende. Herfra opstår der en masse forvirring blandt de forskellige kærestepar, og der kæmpes, forsones, rivaliseres, og den får i det hele taget ikke for lidt af hverken humor eller drama.
Fortællingen er meget medrivende, og man kan ikke lade være at grine af de små gennemtænkte detaljer. Det er i høj grad balletdanserne fortjeneste, men også den helt fantastiske enkle og alligevel eventyrlige scenografi af balletdebuterende scenograf Rikke Juellund, skaber de helt rigtige fortællerammer. Stykket er også velegnet til børn, netop fordi der er så meget humor i karaktererne, der også tæller op til flere børn, og så den på grund af den velfortalte handling med en, selvfølgelig, lykkelige slutning.
La Ventana/Kermessen i Brügge
Længde: 2 timer og 5 minutter
Repremiere på Gamle Scene: 27. september, 1., 4. og 20. oktober samt 2. og 3. november 2005. Se spilletider.
Foto: Martin Mydtskov Rønne