Måske Tor Nørretranders alligevel havde ret i sine antagelser, som de fremstår i bogen "Det Generøse Menneske" - at vi skaber [kunst] for at tiltrække os opmærksomhed og kærlighed. I hvert fald er det også det hundredårgamle tema i Tjekhovs komediedrama Mågen, der har været på landsturné som samproduktion mellem Århus, Aalborg og Odenses teatre. Hovedpersonerne er alle, eller ville gerne være, kunstnere, og alle er de angste for deres værd, mindreværd og andres hårde domme. Accept er det eneste attråværdige - og det eneste, der mangler.
Den nogen-og-tyveårige dramatiker Konstantin har indlogeret sig på onkel Sórins gods lidt uden for Moskva for sommeren. Det er planen, at hans stykke skal prøveopføres for de øvrige gæster, som bl.a. inkluderer hans divamor Irina, hendes forfatterelsker Trigórin og nabogodsets unge datter, Nína. Konstantin higer efter sin mor og hendes elskers accept og anerkendelse, og Nína spiller med i hans stykke - et stykke, der muligvis kun er skrevet udelukkende for at tiltrække hendes opmærksomhed og pirre hendes skuespillerdrømme. Nína er stjernen i Konstantins univers, men hun drages af forfatteren Trigórin, og de indgår en skæbnesvanger romance.
Sommerselskabet keder alle sammen røven ud af bukserne, og selvom der tilsyneladende er en massiv mængde kærlighed til stede, realiseres den ikke mellem skæbnerne, der på hver deres måde går til grunde: Nína og Trigórin får et barn, der lider spædbarnedøden, og deres forhold overlever ikke den første, lidenskabelige tiltrækning.. Konstantin lider samme skæbne som 'mågen', og Masja har ulykkeligvis giftet sig med den triste skolelærer. Et kaos af egoer, der ikke magter livets udfordring, men lever af at promovere sig selv og derfor ender ensomme og forladte.
Mågen foregår mere bag kulisserne end egentlig på scenen. Vi oplever ikke Konstantins endeligt, ligesom romancen mellem Nína og Trigórin fortælles og ikke vises. Skuespillerne fra landsdelsscenerne behøver heldigvis ikke kæmpe med hverken tekst eller udtryk, så Mågen fremstår helstøbt og relevant. At man har valgt Christian Lollike til at skrive en moderne version af Konstantins fremtidsdrama - stykket i stykket - er genialt. En understregning af, at Tjekhov er evigt aktuel og at kærligheden, kunsten og familieskab aldrig 'går af mode'.
Mågen kan ses på Stæreskassen 1. - 5. november. Se spilletider.