Flere nyheder

 
Klassisk musik
La Canterina

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
La Canterina
Man. 30. jan. 2006

- og L'Enfant et les Sortilèges

En god idé. Det er første tanke, der falder en ind, når Det Kongelige Teater vælger at tage sine egne sangelever alvorligt og give dem en scene og teknik til at føre talentet ud i livet.

En veritabel møgunge. I knækorte smækbukser, den helt rigtige - eller forkerte - attitude, sortmalet tand og fregner. Det er måske ikke lige den 'bukserolle', mezzosopran Signe Lind havde i tankerne, da hun drog fra hjemlandet Sverige for at blive en del af holdet på Opera-Akademiet.

Men Signe Lind er iøjnefaldende skøn som drengen i Ravels L'Enfant et les Sortilèges (Barnet og Trolderierne). Hendes skuespil maner fordommene om operasangere i jorden; at de nok kan synge, men ikke agere. Det er en overbevisende møgunge, som Signe Lind har skabt, og den lyse mezzosopran er sprød og nydelig. Et format med forventninger.

Elever fra Opera-Akademiet har sammen med ditto fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Statens Teaterskole stablet dobbeltforestillingen med Haydns La Canterina og Ravels L'Enfant et les Sortilèges på benene. Og suset på scenen er ikke til at tage fejl af - det er ramme alvor, det hér.

Nu kan man jo tage fejl af morgendagens stjerner, og selvom akademiet optage elever på forventningen om deres udvikling gennem de tre år, overbygningen tager, skiller de særligt talentfulde sig alligevel ud sådan en premiereaften.

Haydn er et musikalsk og dramatisk benspænd, der vil noget. Outdated historie, lidt konform musik og introduktionen af et par stjernefrø, der ikke kvækker højest. Bo Kristian Jensen markerede sig dog stærkt som Don Pelagio, om end han gav rollen mere fusentast, end nødvendigt er. Men hans veludviklede tenor har stor spændvidde i både udtryk og teknik, og hans karriere er da også så småt i gang med roller på nationalscenen og Musikteatret Undergrunden.

L'Enfant et les Sortilèges var aftenens scoop. Smuk, glødende scenografi og velkoordineret samspil blandt de medvirkende. Foruden Signe Linds møgunge skilte også Elinor Fryklund og Mathias Hedegaard sig ud som henholdsvis løvfrø og ild. Aftenens diva, Andrea Pellegrini, led under forkølelsens kolde og klamme hånd, men trods nedsat decibel anede man en værdig efterfølger til danske og semi-norske stjerner som Inger Dam-Jensen og Anne Margrethe Dahl.

Foto: Martin Mydtskov Rønne