2006 er 400-året for Rembrandt van Rijns fødsel, og det fejrer Statens Museum for Kunst med den mest omfattende udstilling nogensinde herhjemme. SMK har fremtryllet en række enestående lån af malerier, der suppleret med museets egen samling af grafik og tegninger giver en fornemmelse af hele den nederlandske mesters livsværk. Der er også sat fokus på Rembrandts elever, som har vist sig at stå bag en del af de malerier, man oprindeligt tilskrev Rembrand; - også nogle af SMKs egne malerier. Derfor skal spørgsmålstegnet i udstillingens titel forstås helt bogstaveligt.
Portrætterne
Rembrandt (1606-69) er nok især kendt for sine portrætter og selvportrætter, der viser hans usædvanlige evne til at skildre mennesket gennem et alsidigt repertoire af sindstilstande og dramatiske udtryk, og den legendariske anvendelse af clairobscur effekten. Ved siden af portrætterne er der dog også en lang række malerier med historiske/religiøse/mytologiske motiver, der er mindst lige så spændende, bl.a. Susanna i badet (1636), der er udlånt af Mauritshuis, Haag.
Både den tidlige og sene Rembrandt er godt repræsenterede, og udstillingen giver på den måde et bredt indblik i den hollandske mesters motivkreds og kunstneriske udvikling. Herudover er der en stor samling af de populære skitser, hvoraf en stor del er museets egne.
Rembrandts elever
Udstillingen fokuserer dog også på Rembrandts elever såsom Willem Drost og Philips Koninck; hvis værker ofte ligger tæt på mesterens værker. Efterhånden som forskningen har påvist, at tidligere tilskrevne Rembrandt-værker har været udført af hans elever, er interessen for disse kunstnere vokset gevaldigt. Man har derfor valgt at udstille en række eksempler på de kopier og frie variationer over Rembrandts egne malerier, som eleverne producerede i hans værksted i Amsterdam. Ud over mesterens kolossale indflydelse viser denne del af udstillingen også, hvordan flere af eleverne senere udviklede en selvstændig stil, der var med til at tegne den hollandske guldalders varierede kunstscene.
Rembrandt igen
Så sent som i 1931 blev 10 af SMKs malerier anset som autentiske Rembrandter; men med tiden er de alle blevet afvist. I forbindelse med udstillingen fik SMK på ny undersøgt nogle af disse værker, og resultatet har været sensationelt: To malerier på Statens Museum for Kunst tilskrives på ny Rembrandt! Det drejer sig om de to skitser Studie af et oldingehoved i profil, ca. 1630, og Korsridderen, ca.1659-61, der har vist sig at være en skitse til Ridderen med Falken (Göteborgs Konstmuseum). Disse to skitser er en central del af udstillingen, der giver et sjældent indblik i, hvordan man i dag vha. bl.a. røntgen- og infrarøde optagelser kan hjælpe til med at skelne Rembrandt fra ikke-Rembrandt, og hvordan man i disse konkrete tilfælde er nået frem til denne vurdering.
At det overhovedet er lykkedes SMK at fremskaffe så mange Rembrandter i hans jubilæumsår er intet mindre end fantastisk, og der er ingen tvivl om, at der med denne udstilling er en helt enestående chance for at studere den hollandske mesters værker på dansk jord. Jeg kan kun opfordre til, at enhver tager ind og lader sig fortrylle!
Rembrandt? Mesteren og hans værksted kan ses på Statens Museum for Kunst 4. februar til 14. maj 2006.
Bogudgivelse
I forlængelse af udstillingen udgiver Statens Museum for Kunst en stor bog om Rembrandt og hans tid. Udover biografi og historik og den seneste forskning i museets værker, kan man læse om Rembrandt og hans skole, og de såkaldte "satellitbilleder", hans elever tegnede i hans værksted. Meget interessant er Jørgen Wadums artikel om "Rembrandt afdækket".
Først og fremmest er bogen dog et overdådigt skatkammer af de vidunderligste malerier. Den er rigt og luksuriøst illustreret, og det gør den i sig selv de 399 kr. værd.
Lene Bøgh Rønberg og Eva de
Forlag: Statens Museum for Kunst
Sider: 344
Udgivelsesdato: 04.02.2006
ISBN: 87-90096-49-5
Foto: SMK Foto