Titlerne på H.C. Andersens rejseskildringer er alt andet end svulstige. 'I Sverrig', 'I Spanien', 'Et besøg i Portugal'. Men indholdet.. åh, indholdet. En rejse udi både geografi, verbalbrug og livsfilosofi. Se, det er hele tre ting til en anstændig pris for den delvist offentligt finansierede, femte og næstsidste udgivelse i rækken af "H.C. Andersens samlede værker".
Kun i midten af 1800-tallet, hvor krigen mod Tyskland udgjorde en decideret trussel, rejste den gamle digter ikke sydpå - så gik turen til Sverige, hvor de nu ellers også er nok så eksotiske! At H.C. Andersen holdt af at rejse skyldes først og fremmest, at han var indtaget i naturen som et eksempel på Guds skaberværk og mærkede livet på tæt hold undervejs. Og se - det udgjorde et virkeligt eventyr for en herre, der almindeligvis var bange for døden.
Dødsangsten sammen med den barnlige skræk for kønnet formede en af vor tids store digtere og den mest oversatte forfatter nogensinde. Danske H.C. Andersen, hvis samlede værker i disse år strømmer ud fra Gyldendal i samarbejde med Det Danske Sprog- og Litteraturselskab, foretog en del længere rejser; smukt skildret i værkerne Skyggebilleder af en Reise til Harzen (1831), En Digters Bazar (1842), I Sverrig (1851), I Spanien (1863) og Et Besøg i Portugal (1868).
Særligt Skyggebilleder af en Reise til Harzen viser digterens mistillid til virkeligheden og længsel efter udødeligheden gennem små, løsrevne fortællinger og anekdoter, der søger at afdække de symbolske betydninger bag oplevelserne. Det være sig erotiske eventyr, der slog fejl, såvel som indtryk, der måtte være forløjede. Og 'En Digters Bazar' rummer og vil formentlig altid rumme den mest magiske rejseguide til Firenze, som man kan ønske sig. På ryggen af et metalsvin rejser en fattig dreng ind og ud gennem Ufficierne og svæver over domkirken - og metalsvinet står der på pladsen den dag i dag og kan klappes på sin slidte snude.
Illustrationerne i disse næstsidste udgivelser af H. C. Andersens samlede værker taler for sig selv og er mindst lige så eventyrlige som de verbalbårne fortællinger. Skitser og papirklip - "udklipninger", kaldte han dem selv for - fra Andersens egen hånd og ofte udført på stedet. Billedkunst, der understreger geniet og er uimodståelige i sig selv.
Køb eller bestil bogen på saxo.dk.
H.C. Andersen: 'Rejseskildringer I-II'
Forlag: Gyldendal og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab
Sider: 1384
Udgivelsesdato: 02.04.2006
ISBN: 87-02-01996-5