|
Der er skrevet et utal af teaterstykker der udstiller dobbeltheden i menneskets liv: Den pæne overfalde udadtil og det kaos der kan herske bag kulissen. "En hårfin balance", der spiller på Århus Teater frem til den 7. oktober, er et af disse, men det bliver gjort godt, rigtigt godt. Stykket er nok skrevet for 40 år siden, men det kunne lige så godt foregå i dag.
En hårfin balance er forfattet af Edward Albee, hvis kendteste stykke er Hvem er bange for Virginia Woolf, og som gennem mange af sine stykker tager udgangspunkt i familien som platform for groteske historier. Dette er også tilfældet her.
Stykket udstiller en familie, der er låst fast i deres roller og ikke magter at bryde ud af dem. Nok er de placeret pænt på den sociale rangstige og har ikke åbenlyse problemer, men lidt efter lidt pilles overfladen af over for publikum med et væld af spidse kommentarer. Alle ved godt, hvad der er galt, men man siger det ikke åbentlyst. Historien er i bund og grund ikke usandsynlig, men den overflod af bidende kommentarer som flyder i en lind strøm, gør stykket rigtigt sjovt.
I centrum er ægteparret Agnes og Tobias spillet af Anne-Vibeke Mogensen og Jens Zacho Bõye som fast har Agnes alkoholiserede søster (
Tobias og Agnes åbner naturligvis deres døre for dem alle, og så er helvede løs. De prøver at bevare en vis overflade, men med Claire i rollen som hofnar udstilles alle de medvirkendes i deres fastlåste roller og tingene kører mere og mere op i en spids.
Stykket er skrevet i 1966 og har nok været mere banebrydende dengang end i dag, men det fungerer stadig væk perfekt, da mennesket i bund og grund ikke har udviklet sig meget siden den gang. På trods af, at vores samfund mere åbenlyst taler om problemer i familien, skal det enkelte menneske og den enkelte familie lære det fra bunden. I stykket ser vi en familie som ikke er kommet så langt med alle de problemer, det medfører.
Alle skuespillerne gør det godt, men især
Se spilletider.
Foto: Jan Jul