|
Det er helt unikt at opretholde en institution som Det Kongelige Teaters Balletskole i et lille land som Danmark, men skolen demonstrerer med tre små stykker på lidt under en time sin berettigelse. Gamle Scene lægger skrå brædder til udfoldelserne.
Jubeldans, Break'n'Ballet og Den røde ballon hedder de tre små stykker, som Det Kongelige Teaters Balletskole opfører mellem de kyndige konferencierer Ida Praetorius og Johan Christensens introduktion til det at være balletbarn. Knap 30 børn og unge fra balletskolen danser med en imponerende sikkerhed og professionalisme, og det er ikke kun kvaliteten, som er slående, men også kreativiteten.
Break'n'Ballet er dans bottom up. Balletdanserinde på tå og breaker på hænder - en overraskende fascinerende blanding, der virker! Koreografi og musikvalget Trentemøller er af en ung danser fra balletkorpset og Mark Mouritzen, der har en baggrund i street dance og capoeira. Fuldbyrdelsen af forholdet mellem break og ballet indtræder, da breakdanceren problemfrit foretager et klassisk balletløft og gråt joggingsæt smelter kantet sammen med tutuskørt. Skærende og smukt.
Tim Rushton har koreograferet den indledende jubeldans, der antager form af ballettræning og giver plads til alle - godt miks til musik af Safri Duo - og så står han også for den afsluttende ballondans. Stykket Den røde ballon er drejet over en fransk kortfilm fra 1950'erne om drengen, der glemmer alt omkring sig for at følge en viljestærk, rød ballon; i den danske udgave er handlingen henlagt til balletskolen, hvor drengen konstant glemmer sin plads i Svanesøen til fordel for en pjækkedag og fri leg. Med humor og æstetisk fortælles denne søde forestilling, og særligt den bagvedliggende vrøvlestemme, den meget aktive brug af dramatiske elementer fra musikken (bla. Mascagnis intermezzo) og figurernes mimik er med til at fuldende og underholde.
Bestemt en anbefaling værd til den forestående efterårsferie.
Se spilletider