Flere nyheder

 
Klassisk musik
Barberen i Sevilla

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Barberen i Sevilla
Man. 30. mar. 2009



Forestillingen opføres af Den Ny Opera og her får termen "komisk opera" en helt ny betydning. Det er på en og samme tid lykkedes at sætte en klassisk opera op, oversætte samtlige tekster og sange til dansk, gøre sproget moderne og få et resultat, som er fuldt på højde med den oplevelse, publikum i stykkets samtid har fået.

Det er ikke uden grund, at Barberen i Sevilla er en af de mest kendte og elskede operaforestillinger verden over. Der er kærlighed med en masse problemer, der skal overvindes, der er den kloge, der narrer den mindre kloge og ikke mindst er der nogle helt fantastiske arier, hvoraf den meste kendte nok er "Largo al factotum", som i denne forestilling synges på dansk.

Grev Almaviva (Jakob Næslund Madsen) har forelsket sig i den unge smukke Rosina (Trine Bastrup Møller). Desværre holdes hun indespærret af sin formynder Dr. Bartolo (Lars Thodberg Bertelsen), som har besluttet sig for, at han selv vil giftes med hende. I begyndelsen af stykket har greven forklædt sig som studenten Lindoro for at synge seranader foran Rosinas vindue. Øjeblikket afbrydes ved Dr. Bartolos mellemkomst, og nu tilbyder byens barber Figaro (Joachim Knop) mod betaling at hjælpe greven med at komme ind til Rosina.

Figaro finder på, at greven skal klæde sig ud for at få adgang til Dr. Bartolos hus. Dette resulterer i, at greven dukker op som en beruset soldat, som kræver indlogering, og senere en langhåret musiker, som afløser for den sædvanlige musiklærer Don Basilio (Jacob Bloch Jespersen). Begge gange afsløres han, og må forlade huset med uforrettet sag. I forvirringen lykkes det dog Figaro at stjæle nøglen til balkonen, så greven senere kan komme ind for at redde Rosina ud af det hus, hun holdes indespærret i.

Historien krydres endvidere af den komiske skikkelse Berta (Lisbeth Kjærulff), som blot ved at rokke hen over scenen kan få publikum til at dø af grin. Hendes mimik, kropsprog og personlighed er ubetaleligt godt spillet og hendes rædsel og kinders blussen over Figaros lidt for åbentlyse tøjskift efter en ufrivillig vandgang i Rosinas badekar er alene værd at gå ind at se forestillingen for.

Forestillingens slutning indeholder en lille overraskelse for alle, der regner med, at Den Ny Opera blindt holder sig til Rossinis manuskript hele vejen igennem. Hvad overraskelsen er, skal dog ikke afsløres her.

Den Ny Opera er Danmarks yngste operakompagni, men alligevel formår kompagniet at sætte den ene kvalitetsforestilling op efter den anden. De medvirkende forstår både at synge og spille skuespil, hvilket alle, der har set nogle af de omrejsende operaselskaber fra østeuropa, vil vide ikke er en selvfølge.

Den Ny Opera opfører Barberen i Sevilla sammen med det norske ensemble Baroksolisterne - et orkester bestående af 27 af Europas fineste musikere på originalinstrumenter eller kopier af instrumenter fra 1700 - tallet.

Andre operaer er før blevet lanceret som komiske operaer, men her er en forestilling, hvor man er helt sikker på at få rørt lattermusklerne. Det her er virkelig underholdning af høj kvalitet.

Foto: PR-foto

Den Ny Opera: Barberen i Sevilla