Flere nyheder

 
Teater
H3K på REPUBLIQUE

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
H3K på REPUBLIQUE
Tir. 29. sep. 2009


Det nye teater REPUBLIQUEs første Shakespeare-forestilling, en moderniseret version af "Helligtrekongersaften" (forkortet "H3K"), går over scenen i et telt, der har mindelser om dramatikerens eget teater The Globe i London. Syv mænd i undertrøjer gennemspiller intrigerne i denne forvekslingskomedie med en forrygende kropslig energi, humor og musikalitet. (Foto: Martin Tulinius)

H3K tager tråden op fra Reumertvinderen Flammens muse, hvis hold på tre spillere er blevet udvidet med yderligere fire, og igen er det mænd, der spiller kvinder, som det jo var tilfældet på Shakespeares tid.

Det er lige nødvendigt med et kort handlingsreferat af den oprindelige komedie, Helligtrekongersaften fra 1600 for at vise, hvor og hvordan H3K skiller sig ud fra den og derved tilfører den et moderne tidsaktuelt aspekt.

Tvillingerne Viola og Sebastian kommer i havsnød ud for Illyriens kyst, Viola bliver reddet, mens Sebastian menes omkommet. Viola beslutter sig for at søge ansættelse ved hertug Orsinos hof, men forklædt som mand under dæknavnet Cesario. Hun bliver her brugt som sendebud i hertugens kurmageri til den skønne adelsdame Olivia, der afviser hertugen, men forelsker sig i sendebuddet, som på sin side forelsker sig i hertugen. Heldigvis melder tvillingebroderen sig på scenen og kærlighedskabalen kan gå op: Olivia får sin Cesario/Sebastian og Viola sin hertug Orsino.

Men, i H3K er der ingen Sebastian, og Viola/ Cesario kommer således til at inkarnere begge køn, eller man kan måske snarere sige, at fokuseringen på kønnet nedtones, og at det ikke så meget er kønnet som mennesket, der er i fokus. Den forklædte Viola elsker både Olivia og Orsino, og dette androgyne spil kommer til at fungere på en forfriskende anderledes måde, alene fordi mænd spiller kvinder.

Thomas Magnussen får således nogle følsomme poetiske sider frem i Viola, Benjamin Ritter er suverænt morsom som den fornemme og eftertragtede Olivia, og Kenneth Müller Christensen lige så god som Olivias intrigante kammerpige Maria. Endvidere yder Morten Hauch-Fausbøll en fremragende præstation i dobbeltrollen som hertug Orsino og Andreas Blegnæb, han er helt ubetalelig i sine skift mellem den mandige og myndige hertug og den latterlige og kujonagtige junker Blegnæb. Derimod går Peder Holm Johansens noget over gevind i sit rollespil som Tobias Hikke, godt nok er han drikfældig, men denne platte falden-på- halen-komik er der ikke basis for i dialogen. Den er for overdreven til at være morsom.

Sidst men ikke mindst - Lars Mikkelsens Malvolio går lige til stregen, men ikke over, hans præstation er en imponerende tour de force med forvandlingen af den selvhøjtidelige hushovmester til den komisk storsmilende og stoltserende nar, og Klaus Risagers musikalske bidrag tilfører forestillingen den poesi, som gjorde Flammens muse så overordentlig vellykket. I denne forestilling brillerer han desuden som narren Feste, især i scenen med Malvolio, hvor han for at agere præst snakker bornholmsk!

Alt i alt en forestilling helt i Shakespeares ånd.

REPUBLIQUE: H3k

Se spilletider