|
I bogen "Robert Storm Petersen: Surrealistiske breve" ved Jens Bing får man et indblik i, hvordan Storm P. som en af de første danskere eksperimenterede med surrealismen. Det er superspændende, og derfor er det ret skuffende, at surrealismen ender med at fylde så lidt. Bogen er dog stadig et meget interessant og charmerende tidsportræt.
Hvis man tror, at Robert Storm Petersen, bedre kendt som Storm P., "blot" var en satiriker, så tager man helt fejl. Han var en af sin tids mest fremsynede kunstnere og en af de første herhjemme til at kaste sig over surrealismen. Det kan man læse i tidligere leder af Storm P.-museet, Jens Bings forord, der er krydret med nogle af Storm P.'s tidlige billeder og collager. Det er meget interessant, men det kan undre, at der ikke bliver lavet nogen kobling til Danmarks mest kendte surrealist, Wilhelm Freddie, som også var aktiv på dette tidspunkt.
I foråret 1938 skrev Storm P. en række surrealistiske breve for Berlingske Aftenavis, hvor han var fast skribent, og "så meget var han ét med bladet, at der aldrig ville blive sagt nej". I brevene agerer Storm P. budbringer for sin fortabte ven, surrealisten Hjalmar, til dennes mor. I en stil, der er fyldt med modsætninger, og som springer i både tid og fortæller, beretter Storm P. og Hjalmar om deres nye liv som surrealister:
"hjalmar rullede den nedgaaende sol ind i regnfrakken og sprang ind i ernas gyldne øjenvipper. lange hvalrostænder stod og vuggede i æblegrøden - hvad skulde vi gøre? løbe derfra var umuligt, hjalmar spærrede vejen med sodapastiller, så knappede jeg panden op og fik luft i gearkassen [...] - vi var frelste."
Hvert brev ledsages af en illustration, der kan betegnes som klassisk surrealistisk, og som ikke umiddelbart lader til at stå i nogen åbenbar sammenhæng med teksterne - på samme måde som elementerne i brevene ikke umiddelbart hænger sammen. På den måde giver det god mening, selvom man forgæves spejder efter usynlige fødder i billederne eller skæggede småpiger i teksten.
Kun fire surrealistiske breve bliver det til, så skifter brevene fuldstændig stil og indhold og bliver til rejsebreve, primært fra England. De maner nogle fortryllende billeder frem fra London i 1930'erne, en metropol fyldt med piber og særlinge. Rejsebrevene er meget charmerende og meget mere tilgængelige end de foregående breve, men surrealistiske, det er de altså ikke.
En ting, der skæmmer brevene, er de mange stavefejl, der får en til at snuble over teksten, bedst som man lige fryder sig over det gammeldags sprog, hvor man tager en "Morgentur paa Cykle" og hvor "Automobilisterne kendte ham for hans Noblesse". Det er unødvendigt og irriterende.
Jens Bing forklarer, at Storm P. ikke selv skelnede mellem brevene, og at de derfor udgør en helhed - men at kalde en bog med kun fire surrealistiske breve for Surrealistiske breve synes vildledende. Ikke desto mindre er bogen interessant, hvad enten man interesserer sig for Storm P, surrealisme eller stemningsfyldte beretninger fra en svunden tid.
Køb eller bestil bogen på saxo.com
Storm P: Surrealistiske breve
Lindhardt og Ringhof, 63 sider
ISBN: 9788711412558