Flere nyheder

 
Teater
Stormen er afblæst

Find gamle nyheder:
Gammel nyhed fra KultuNauts arkiv
 
Stormen er afblæst
Man. 17. jan. 2011

Shakespeares "The Tempest" trækkes rundt i manegen på Østerbro. Verden er en scene, mennesket blot skuespiller, og The Globe for en kort stund erstattet af Gasværket. Kinesisk akrobatik blandes med dansk teatertradition i en original og engelsksproget opførelse af "The Tempest", men desværre er opsætningen ikke mere end en storm i et glas vand. (Foto: Thomas Petri)

I samarbejde med Meridiano Teatret, skuespillere og akrobater fra Shanghai og det komiske orkester Batida iscenesætter Giacomo Ravicchio denne fortælling om kærlighed, hævn og tilgivelse. Scenen er rund og oplyst med små glødende pærer, en sprechstallmeister-duo træder ind i manegen, og et rungende anråb lyder: "Ladies and Gentlemen..". Gasværket er med ét omdannet til et engelsk Cirkus Shakespeare!

Shakespeare er en cirkushest, som er trukket mange gange rundt i savsmuldet. Det kan være svært at oversætte den folkelige humor, det tragiske og teleologiske livssyn og den hyppige brug af metateater for nutidens publikum, men Gasværket rammer plet. Latteren er folkelig, det guddommelige forsyn fastsat, og der er tale om et brag af et metateater, der kører for fulde gardiner og tunge cirkustæpper.

Hvad består cirkusforestillingen så af? Jo, Prospero er troldmanden, der pisker en stemning og en storm op, da hans ærkefjender befinder sig på havet. De ender på samme ø, hvor han selv drev i land for år tilbage. Prospero søger hævn og vil genvinde titlen som hertug af Milano - en titel som blev taget fra ham af hans korrupte bror Antonio og kumpanen kong Alonso. Som i alle Shakespeares stykker følger nu forviklinger og forhindringer, men til sidst tilgiver Prospero fortidens synder, forestillingen ender, og trylleriet ophører.

Alle roller er tildelt en tilsvarende rolle i cirkusset, f.eks. er Prospero tryllekunster, Alonso er klovn, Antonio knivkaster, og en vild slave er den utæmmede løve. Genialt! Prospero spilles af Tommy Kenter, og han kan trylle i skuespil og mimik, men det kniber med trylleformlen på de engelske gloser. Lars Knutzon er klovnen - på mere end en måde! I sin rolle som den rådvilde Alonso er han ubærligt uinteressant, og i den anden rolle som fordrukken farceklovn kommer han til kort over for Ole Sørensens dejlige franske klovn. Og så er Knutzons engelske knugende uforståeligt. Det er de kinesiske skuespilleres også.

Akrobatikken fungerer til gengæld optimalt som komplimenterende indslag undervejs. En kærlighedsdans i skyerne, en ensom ånds trapezudfoldelser og en slaves undvigende adfærd udført i slangemenneskets regi får poesi, melankoli og følelsesdimensioner ind i opsætningen, som mangler ved det traditionelle skuespil.

Men der er intet traditionelt ved The Tempest. Det er et cirkus fyldt med trylleri, akrobatik og klovnerier. Men showet slår fejl, og heller ikke det velfungerende komiske orkester bringer hoved og hale til historien. En vildfaren strudseskare får smilebåndene til at trække opad, men forvirringen til at blive total. Man sidder tilbage med en fornemmelse af sort snak, sort humor og en masse sorte huller i fortællingen, og de lovende stormfulde højder, som både teaterprojektet og den forfriskende tematik og fortolkning lagde op til, afløses af en brise blot. Stormen er afblæst.

The Tempest - Østre Gasværk Teater
indtil 25. januar, derefter forestillingen rundt i landet.
Se turnéplan