Kender du det? Du slæber en tung rullekuffert på ujævn belægning, pladsen er trang, det er halvmørkt og utrygt, og bænken du drømmer om at sidde på, er udenfor rækkevidde?
Sandsynligvis er byrummet du befinder dig i ikke designet til at imødekomme dig og dit aktuelle behov? Sandsynligvis heller ikke designet til udsatte borgere og deres behov?
Denne udstilling, som vises i Dokk1, er Urban Design-studerendes bud på hvordan vi kan designe miljøer der kan bruges af alle.
I et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Aarhus Kommune og Tilgængelighedsrådet, om at forbedre tilgængelighed og inklusion i Aarhus, har studerende fra Aalborg Universitets, Urban Design-program (7. semester), re-designet udvalgte områder langs åen og Dokk1 i Århus. Forslagene tager udgangspunkt i 'Universelt Design' og udsatte gruppers synspunkt. 'Universelt Design' handler om at designe produkter og miljøer, der kan bruges af alle mennesker så vidt muligt (Mace 1985).
I foråret 2021 vedtog Aarhus Byråd en ny fodgængerstrategi, der markerede et vigtigt skridt i bestræbelserne på at styrke fodgængertrafikken i kommunen. En vision for et mere inkluderende og tilgængeligt bymiljø, hvor fodgængere prioriteres i byplanlægningen.
I fodgængerstrategien indeholder fire hovedområder:
For det første er tilgængelighed og universelt design afgørende; det indebærer, at fodgængermiljøet skal være tilgængeligt for alle borgere, uanset eventuel nedsat funktionsevne.
For det andet er fremkommelighed afgørende; det indebærer, at fodgængerinfrastrukturen skal sikre god og let adgang til mål for borgerne.
For det tredje er det vigtigt at fodgængere føler sig trygge og sikre under deres rejser i kommunen.
For det fjerde er tilstedeværelsen af passende faciliteter og opholdsområder afgørende, såsom bænke og ly for vejrforholdene, der giver fodgængere mulighed for at hvile og nyde byrummet, og mulighed for at særligt sårbare borgere kan skærme sig og alligevel deltage i bylivet.
I februar 2024 begav 27 studerende fra Aalborg Universitet sig ud på en unik rejse. Med opgaven om at "genopfinde" strækningen langs åen mellem DOKK1 og Skt. Clemens Bro til en fodgængervenlig rute begav de sig af sted i fem grupper sammen med brugerrepræsentanter fra Tilgængelighedsrådet, der inkluderede mennesker med autisme, nedsat synsevne, nedsat hørelse, og mobilitetsudfordringer.
De studerende opdagede en mangfoldighed af nuancer og overvejelser gennem brugerrepræsentanternes oplevelser. De stødte på kompleksiteten af at designe løsninger, der imødekommer de forskellige behov hos alle grupper. Især understregede brugerrepræsentanterne deres ønske om miljøer, der ikke marginaliserer dem, og fremhævede vigtigheden af inklusion i byplanlægning. Særligt interessant var det, at de studerende som arbejdede i 5 grupper mødte 5 forskellige perspektiver på den gode fodgænger by. Udfordringen for deres opgave på semesteret var derfor ikke at design for hver deres brugerrepræsentant, men at designe et nyt byrumsdesign som passer med alle brugerbehov.
Read more on the website
Sandsynligvis er byrummet du befinder dig i ikke designet til at imødekomme dig og dit aktuelle behov? Sandsynligvis heller ikke designet til udsatte borgere og deres behov?
Denne udstilling, som vises i Dokk1, er Urban Design-studerendes bud på hvordan vi kan designe miljøer der kan bruges af alle.
I et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Aarhus Kommune og Tilgængelighedsrådet, om at forbedre tilgængelighed og inklusion i Aarhus, har studerende fra Aalborg Universitets, Urban Design-program (7. semester), re-designet udvalgte områder langs åen og Dokk1 i Århus. Forslagene tager udgangspunkt i 'Universelt Design' og udsatte gruppers synspunkt. 'Universelt Design' handler om at designe produkter og miljøer, der kan bruges af alle mennesker så vidt muligt (Mace 1985).
I foråret 2021 vedtog Aarhus Byråd en ny fodgængerstrategi, der markerede et vigtigt skridt i bestræbelserne på at styrke fodgængertrafikken i kommunen. En vision for et mere inkluderende og tilgængeligt bymiljø, hvor fodgængere prioriteres i byplanlægningen.
I fodgængerstrategien indeholder fire hovedområder:
For det første er tilgængelighed og universelt design afgørende; det indebærer, at fodgængermiljøet skal være tilgængeligt for alle borgere, uanset eventuel nedsat funktionsevne.
For det andet er fremkommelighed afgørende; det indebærer, at fodgængerinfrastrukturen skal sikre god og let adgang til mål for borgerne.
For det tredje er det vigtigt at fodgængere føler sig trygge og sikre under deres rejser i kommunen.
For det fjerde er tilstedeværelsen af passende faciliteter og opholdsområder afgørende, såsom bænke og ly for vejrforholdene, der giver fodgængere mulighed for at hvile og nyde byrummet, og mulighed for at særligt sårbare borgere kan skærme sig og alligevel deltage i bylivet.
I februar 2024 begav 27 studerende fra Aalborg Universitet sig ud på en unik rejse. Med opgaven om at "genopfinde" strækningen langs åen mellem DOKK1 og Skt. Clemens Bro til en fodgængervenlig rute begav de sig af sted i fem grupper sammen med brugerrepræsentanter fra Tilgængelighedsrådet, der inkluderede mennesker med autisme, nedsat synsevne, nedsat hørelse, og mobilitetsudfordringer.
De studerende opdagede en mangfoldighed af nuancer og overvejelser gennem brugerrepræsentanternes oplevelser. De stødte på kompleksiteten af at designe løsninger, der imødekommer de forskellige behov hos alle grupper. Især understregede brugerrepræsentanterne deres ønske om miljøer, der ikke marginaliserer dem, og fremhævede vigtigheden af inklusion i byplanlægning. Særligt interessant var det, at de studerende som arbejdede i 5 grupper mødte 5 forskellige perspektiver på den gode fodgænger by. Udfordringen for deres opgave på semesteret var derfor ikke at design for hver deres brugerrepræsentant, men at designe et nyt byrumsdesign som passer med alle brugerbehov.