FanøKalender.dk
Dato
Genre
Søg
Ret info
Sidst rettet
8/5 2023
Sidst rettet
8/5 2023
Sorø Internationale Musikfestival
Merethe Køhl Hansen , Egevangs Alle 84180 Sorø
Tlf: (+45) 51 36 13 22
Klassisk musikfestival der arrangerer op til 15 koncerter årligt fordelt på en sommersæson i juli-august og en vintersæson i januar-februar-marts
Viser 2 events
fra/efter 22. aug. 2024
28
AUG
Musik |
Klassisk
Bingham String Quartet
Sorø Klosterkirke, kl. 19:00.
Onsdag den 28. august 2024, kl. 19:00.
Pris: Entré: 150 kr
Arrangør:
Sorø Internationale Musikfestival.
Sted: Sorø Klosterkirke
Kvartetten har et internationalt ry for sin fortolkning af det klassiske repertoire og dertil en frisk og spændende tilgang til ny musik.
Medvirkende i Bingham String Quartet:
Steve Bingham, violin
Marina Gillam, violin
Brenda Stewart, bratch
James Halsey, cello
samt i Timothy Baxters værk: Tittit van der Pals, cello
Timothy Baxters String Quintet
Lento. Allegro molto - Andantino. Lento misterioso - Allegro con brio
String Quintet 1957, rev. 2012
Timothy Baxters String Quintet går tilbage til hans første år som musikstuderende på The Royal Academy of Music, London, hvor han var optaget som pianostuderende med komposition som bifag.
Hans lærer i komposition, den sydafrikanske professor Priaulx Rainier, satte ham til at skrive en førstesats for strygekvintet som bidrag til musikkonservatoriets årlige komponist konkurrence. Resultatet blev til alles overraskelse, at han vandt konkurrencen og fik The Josiah Parker Prize, 1957.
Priaulx Rainier opfordrede ham derefter til at gøre arbejdet færdigt. Han brugte lang tid på at skrive tredje satsen, mens førsteopførelsen nærmede sig med stormskridt. En midtersats manglede. Det endte med, at han skrev den på en aften og en nat.
Førsteopførelsen i The Duke's Hall på The Royal Academy of Music blev en stormende succes. Den amerikanske komponist Elliot Carter dryppede dog lidt malurt i bægeret, idet han fandt midtersatsen lidt "rå" i det og rådede ham til at arbejde mere med den.
Et halvt århundrede senere fulgte Timothy Baxter Elliot Carters råd. Dele af midtersatsen er forsvundet, andet er blevet omarbejdet og helt nye idéer er kommet til. Endvidere er de to øvrige satser blevet let revideret. Det er den reviderede version, der bruges i dag.
Kvintetten er blevet opført 2 gange i Danmark, dog for nogle år siden
Steve Bingham, violin
Marina Gillam, violin
Brenda Stewart, bratch
James Halsey, cello
samt i Timothy Baxters værk: Tittit van der Pals, cello
Timothy Baxters String Quintet
Lento. Allegro molto - Andantino. Lento misterioso - Allegro con brio
String Quintet 1957, rev. 2012
Timothy Baxters String Quintet går tilbage til hans første år som musikstuderende på The Royal Academy of Music, London, hvor han var optaget som pianostuderende med komposition som bifag.
Hans lærer i komposition, den sydafrikanske professor Priaulx Rainier, satte ham til at skrive en førstesats for strygekvintet som bidrag til musikkonservatoriets årlige komponist konkurrence. Resultatet blev til alles overraskelse, at han vandt konkurrencen og fik The Josiah Parker Prize, 1957.
Priaulx Rainier opfordrede ham derefter til at gøre arbejdet færdigt. Han brugte lang tid på at skrive tredje satsen, mens førsteopførelsen nærmede sig med stormskridt. En midtersats manglede. Det endte med, at han skrev den på en aften og en nat.
Førsteopførelsen i The Duke's Hall på The Royal Academy of Music blev en stormende succes. Den amerikanske komponist Elliot Carter dryppede dog lidt malurt i bægeret, idet han fandt midtersatsen lidt "rå" i det og rådede ham til at arbejde mere med den.
Et halvt århundrede senere fulgte Timothy Baxter Elliot Carters råd. Dele af midtersatsen er forsvundet, andet er blevet omarbejdet og helt nye idéer er kommet til. Endvidere er de to øvrige satser blevet let revideret. Det er den reviderede version, der bruges i dag.
Kvintetten er blevet opført 2 gange i Danmark, dog for nogle år siden
1
SEP
Musik |
Klassisk
Chorus Soranus - Finalekoncert
Sorø Klosterkirke, kl. 16:00.
Søndag den 1. september 2024, kl. 16:00.
Pris: Entré: 150 kr
Arrangør:
Sorø Internationale Musikfestival.
Sted: Sorø Klosterkirke
Gabriel Fauré (1845-1924) REQUIEM (1888) Morten Lauridsen (f. 1943) LUX AETERNA (1997) Samlet koncertlængde på 80 minutter (uden pause).
MEDVIRKENDE:
JOHANNE THISTED HØJLUND sopran
JAKOB VAD baryton
ERIK KOLIND organist
KRISTINE VAD dirigent
CHORUS SORANUS
BAGGRUND:
Gabriel Fauré (1845-1924) komponerede sit Requiem i D-mol, Op. 48, i slutningen af 1880'erne og satte med sine tekstvalg og sarte klange fokus på troen på evig hvile og trøst. Fauré skrev selv om sit Requiem:
"Alt, hvad jeg kunne skabe af oplevelse gennem religiøs illusion, lagde jeg ind i mit Requiem, som fra start til slut er domineret af menneskelige følelser og troen på evig hvile. Det er blevet sagt, at mit Requiem ikke udtrykker frygten for døden, og nogen har endda kaldt det en vuggevise om døden. Men det er sådan, jeg ser døden: Som en lykkelig befrielse, en stræben mod lykke ovenover, snarere end som en smertefuld oplevelse."
Da Fauré selv døde 4. november 1924 blev hans Requiem opført ved bisættelsen til minde om denne særegne og beskedne franske kunstner, som i dag - hundrede år efter hans død - indtager en særstilling blandt datidens komponister.
Morten Lauridsen (f. 1943) komponerede sit non-liturgiske requiem Lux Aeterna i 1997, året hvor hans mor døde. Værkets fem forbundne satser refererer på hver sin måde til ordet, 'Lys', og Morten Lauridsen fortæller selv om Lux Aeterna: "Jeg komponerede Lux Aeterna som svar på min mors sidste sygdom og fandt stor personlig trøst og trøst ved at sætte musik i disse tidløse og vidunderlige ord om lys, et universelt symbol på belysning på alle niveauer -spirituelt, kunstnerisk og intellektuelt."
Morten Lauridsen har allerede opnået en særlig position blandt nutidens komponister. Hans
kompositioner har vundet talrige priser, og det poetiske værk, Lux Aeterna er blandt de mest
populære. Her integrerer Lauridsen problemfrit den musikalske essens af middelalderens
kirketonearter, renæssancepolyfoni, romantik og moderne dissonans. Denne tidløshed er måske en medvirkende årsag til, at Lux Aeterna er almindeligt kendt for at bringe lytterne til tårer.
Tekster og toner i Lauridsens non-liturgiske requiem tilbyder trøst for sorgen og sammenlignes ofte med Faurés Requiem: Begge værker fokuserer på menneskelig trøst og troen på efterlivet, de er begge skrevet umiddelbart efter tabet af én eller flere af komponisternes forældre, og så har disse ikoniske og elskede korværker en ganske særlig evne til at bevæge lytteren. Det er denne
virkningsfulde kobling af de helt rigtige tekster med de helt rigtige toner, der afslører
komponisternes sublime beherskelse af musikken som middel til at udtrykke dybden af
menneskelige følelser
JOHANNE THISTED HØJLUND sopran
JAKOB VAD baryton
ERIK KOLIND organist
KRISTINE VAD dirigent
CHORUS SORANUS
BAGGRUND:
Gabriel Fauré (1845-1924) komponerede sit Requiem i D-mol, Op. 48, i slutningen af 1880'erne og satte med sine tekstvalg og sarte klange fokus på troen på evig hvile og trøst. Fauré skrev selv om sit Requiem:
"Alt, hvad jeg kunne skabe af oplevelse gennem religiøs illusion, lagde jeg ind i mit Requiem, som fra start til slut er domineret af menneskelige følelser og troen på evig hvile. Det er blevet sagt, at mit Requiem ikke udtrykker frygten for døden, og nogen har endda kaldt det en vuggevise om døden. Men det er sådan, jeg ser døden: Som en lykkelig befrielse, en stræben mod lykke ovenover, snarere end som en smertefuld oplevelse."
Da Fauré selv døde 4. november 1924 blev hans Requiem opført ved bisættelsen til minde om denne særegne og beskedne franske kunstner, som i dag - hundrede år efter hans død - indtager en særstilling blandt datidens komponister.
Morten Lauridsen (f. 1943) komponerede sit non-liturgiske requiem Lux Aeterna i 1997, året hvor hans mor døde. Værkets fem forbundne satser refererer på hver sin måde til ordet, 'Lys', og Morten Lauridsen fortæller selv om Lux Aeterna: "Jeg komponerede Lux Aeterna som svar på min mors sidste sygdom og fandt stor personlig trøst og trøst ved at sætte musik i disse tidløse og vidunderlige ord om lys, et universelt symbol på belysning på alle niveauer -spirituelt, kunstnerisk og intellektuelt."
Morten Lauridsen har allerede opnået en særlig position blandt nutidens komponister. Hans
kompositioner har vundet talrige priser, og det poetiske værk, Lux Aeterna er blandt de mest
populære. Her integrerer Lauridsen problemfrit den musikalske essens af middelalderens
kirketonearter, renæssancepolyfoni, romantik og moderne dissonans. Denne tidløshed er måske en medvirkende årsag til, at Lux Aeterna er almindeligt kendt for at bringe lytterne til tårer.
Tekster og toner i Lauridsens non-liturgiske requiem tilbyder trøst for sorgen og sammenlignes ofte med Faurés Requiem: Begge værker fokuserer på menneskelig trøst og troen på efterlivet, de er begge skrevet umiddelbart efter tabet af én eller flere af komponisternes forældre, og så har disse ikoniske og elskede korværker en ganske særlig evne til at bevæge lytteren. Det er denne
virkningsfulde kobling af de helt rigtige tekster med de helt rigtige toner, der afslører
komponisternes sublime beherskelse af musikken som middel til at udtrykke dybden af
menneskelige følelser