Kunne ikke hente 'https://www.solrod.dk/1764.aspx' indenfor 15 sek.
  • Alle genrer
  • Nulstil
NyfaBooks

NyfaBooks

Allervej 152
6070 Christiansfeld
Tlf: 21939496
Hjemmeside



Viser 4 events fra/efter 17. jul. 2024

Pris: Entré: 164-210 kr Køb/bestil billet
Fredericia Sundhedshus Dronningensgade 97, Fredericia NyfaBooks
Ønsker du at sikre dit barn sunde udviklinger med udsigt til et ungdoms- og voksenliv med trivsel i velfungerende relationer?. Cand.Psych Frida Nøddebo Nyrup leverer et spændende, overraskende og lærerigt foredrag. Foredragets hovedformål er at give et indblik i nyere viden om, hvordan vi som voksne kan støtte børn i sunde udviklinger. Aktuelt har vi en del unge, der mistrives. Der er mange faktorer, der kan bidrage til denne mistrivsel. I dette foredrag vil der blive sat fokus på, hvordan vi som voksne kan støtte børns følelsesmæssige og gryende seksuelle udvikling, som er områder, der i væsentlig grad kan bidrage til mistrivel i ungdomsårene og videre ind i voksenlivet.

Det kniber med formidling af den viden, vi faktisk har og desværre er emnet endnu kun sporadisk nævnt i Sundhedsstyrelsens publikationer som fx den fra 2021: "Sunde børn : Til forældre med børn i alderen 0-2 år", men der er tegn på, at der også her snart kommer fokus på området. For det er meget væsentlige udviklinger, som tager deres begyndelse allerede i spædbarnsalderen og op gennem barndommen.

Det uheldige er dog, at de fleste daginstitutioner ingen politik har på området, og også ofte er præget af manglende viden om i alt fald den gryende seksuelle udvikling. Daginstitutionsområdet har nærmest i afmagt lukket ned for hele området, hvilket er forståeligt, da det er meget vanskeligt at navigere i et samfund, som er meget seksualiseret, mens det samtidig er præget af negativitet og misforståelser, når til taler om mindre børns behov for at blive mødt anerkendende på deres kropslige nysgerrighed. Daginstitutionsområdet er nemlig også nødt til at beskytte deres personale mod beskyldninger om fx krænkelser af børn, eller problematikker omkring børn, der har krænket hinanden. I en sådan situation med manglende viden og en praksis, der afviser kropslig nysgerrighed i daginstitutioner, er det meget forståeligt, at også forældre - i bedste mening - kommer til at gøre skade på både børns følelsesmæssige og gryende seksuelle udvikling.

Uden, at vi præcist kan vide, hvor meget den aktuelle praksis bidrager til den aktuelle mistrivsel, som vi ser hos en stor procentdel af unge mennesker, så er der forhold, som giver anledning til eftertanke. Fx er det netop de generationer, som er vokset op i en periode med manglende accept af børns nysgerrighed på kroppen, hvor en stor del i dag har det svært i ungdomslivet. Et par af de bemærkelsesværdige forhold kan opsummeres som følgende:

Vi har som samfund i stigende grad tabuiseret og lukket ned for børns gryende seksuelle udvikling fra omkring år 2000.

Sundhedsstyrelsens trivselsundersøgelse viser, at 34,4 % af unge kvinder mellem 16 og 24 år har psykiske udfordringer. De har haft deres barndom i en periode med manglende accept af børns kropslige nysgerrighed.

Op til 52 % af unge kvinder rapporterer om mindst 1 seksuel dysfunktion. De har også haft deres barndom i en periode med manglende accept af børns kropslige nysgerrighed.

Antallet af anmeldte seksualforbrydelser steg fra omkring år 2017 til det firdobbelte af, hvad det ellers har været gennem mange år. De årgange, som i år 2017 var midt i teenageårene og dermed begyndende aktive mht. voksenseksualitet, er født omkring år 2000, hvor vi som samfund lukkede ned for børns nysgerrighed på kroppen.

Center for Seksuelle Overgreb" på Rigshospitalet meddelte i 2020, at mere end 40 % af alle krænkere, på dette tidspunkt, var unge under 18 år. Igen er det de årgange, der er vokset op i en periode med manglende accept af børns kropslige nysgerrighed, som er i fokus. Vi taler om årgange, hvor voksne i ringe udstrækning har støttet i opbygningen af sunde social-seksuelle kompetencer som nu står for en forholdvis stor del af de krænkelser, der er kommet til myndighedernes kendskab.

Så længe der ikke er lavet konkrete undersøgelser, kan vi ikke ud fra ovenstående med sikkerhed sige, at en underkendelse af de nævnte udviklinger, giver udfordringer for vores børn, når de bliver teenagere og voksne. Imidlertid har vi masser af anden viden, som alt sammen peger i retning af, at det har omkostninger at modarbejde børns naturlige trang til at sikre medfødte udviklinger.

I øvrigt minder den aktuelle situation med ca. 25 års tiltagende tabubelægning af børns gryende seksuelle udvikling, om de forhold, der herskede på Freuds tid. Vi ser fx gentagelser af de mønstre, som Freud pegede på først i 1900 tallet. Dengang så man forholdvis mange neuroser, som Freud mente, havde rod i en underkendelse af barndommens seksualitet. Det, man dengang kaldte neuroser, svarer til det, vi i dag diagnostiserer som angst, spiseforstyrrelser, OCD osv.

Dertil er der også tegn på, at man som ung sagtens have seksuelle udfordringer uden, at det nødvendigvis slår ud som mistrivsel på andre områder, hvilket især gælder for unge kvinder.

Vi ved også, at vi kan forebygge seksuelle overgreb og uheldige seksuelle udviklinger ved at imødekomme børns behov for voksne, der støtter og fx får gjort det tydeligt for børn, at "doktorlege" kun skal leges med andre jævnbyrdige børn - ikke med voksne eller unge babysittere. Seksuelle overgreb på børn sker primært i den nære familie- og bekendtskabskreds.
De krænkelser, der sker børn imellem vil altid ske, da børn i vuggestue- og børnehavealder endnu ikke kender de social-seksuelle spilleregler. Krænkelser i den alder er helt naturlige og som regel ufarlige i den udstrækning, at voksne omkring børnene får løst de uoverensstemmelser, der måtte være og får opløst virkningerne af eventuelle grænseoverskridende handlinger. Når sådanne krænkelser børn imellem bliver traumatiserende, så skyldes det som regel svigt fra de voksnes side.

Når "doktorlege" er forbudte finder grupper af børn ud af at lege disse lege i skjul for de voksnes blikke, da "nysgerrigheden overdøver forbuddet". Det betyder videre, at selv når noget går galt i legen, så tør børnene ikke søge de voksnes hjælp. Det gør at krænkelser dels kan stå på over tid og dels udvikles i alvorlighed, hvilket kan få overraskende betydning for børnenes personligheds- og seksuelle dannelse.

Hvad er det der hindrer os i, at ændre den underkendende praksis, som vi aktuelt ser?

Er det vores egen bornerthed eller måske generthed over emnet - eller er det kun uvidenhed?

Er det tankerne om, hvad naboen tænker, hvis jeg søger viden og begynder at tage mit barns udvikling alvorligt?

Hvor længe kan vi leve med ikke at plukke de lavesthængende frugter i forhold til at forebygge, at kommende generationer skal risikere krænkelser og mistrivsel, som vi aktuelt ser?

Kom og hør Frida fortælle og give konkrete eksempler på, hvordan vi som voksne kan støtte sunde følelsesmæssige og gryende seksuelle udviklinger.

KORT OM FRIDA NØDDEBO NYRUP

Frida er uddannet cand.psych og familieterapeut. Hun er tidligere lektor ved University College og medudvikler af det nationalt obligatoriske modul: "Køn, Seksualitet og Mangfoldighed" på pædagoguddannelserne i Danmark. Dertil har hun i mere end 30 år arbejdet intenst med den følelsesmæssige og den seksuelle udvikling.

EVALUERINGER

Frida har afholdt kurser og foredrag rettet mod fagpersoner, der arbejder med unge og som fx skal undervise i seksualitet.

Her får hun udelukkende rigtig gode tilbagemeldinger, som fx:

Signe Irminger, Nyborg Gymnasium:

Hvad tog du med dig? "Virkelig gode og relevante oplæg, spændende diskussioner, super kursus"

Yderligere kommentarer: "Frida har enorm stor viden på området og er en dygtig formidler. Jeg er blevet meget klogere på unges seksuelle og kønsmæssige udvikling og meget mere bevidst om min egen praksis som underviser og tilrettelægger af seksualundervisning - jeg anbefaler på det varmeste Fridas Kurser"

Anne Lund, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "En grundlæggende viden om børn og unges seksuelle udvikling set ud fra helhedsperspektiv. Ny viden om kønsidentitet."

Yderligere kommentarer: "Kurset giver en dækkende introduktion til børn og unges seksuelle udvikling - evidensbaseret med et omfattende kildemateriale. Desuden gives der mulighed for at tage praksiseksempler op undervejs."

Mette Gravesen, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "At børn og unge også udvikler sig gennem grænseoverskridende adfærd, og at det er i disse situationer, man kan vejlede og potentielt ændre adfærd."

Yderligere kommentarer: "Som seksualvejleder ville det være rart, hvis alle personaler på skolen blev grunduddannet i at kunne samtale med eleverne, om emner, der relaterer sig til seksualundervisning. Tænk hvis vi kunne mindske skam og tabu for vores unge mennesker."
Luk
Pris: Entré: 164-210 kr Køb/bestil billet
ROFI-Centret Kirkevej 26, Rindum, Ringkøbing NyfaBooks
Et spændende, overraskende og lærerigt foredrag med cand.psych Frida Nøddebo Nyrup. Foredragets hovedformål er at give forældre og professionelle omkring børn indblik i nyere viden om børns følelsesmæssige og seksuelle udvikling med henblik på, at kunne støtte børn i retning af sunde udviklinger. Børn er først ved at lære de sociale normer og regler, og det er de voksnes opgave at være på sidelinjen.

Da børn netop er ved at lære, kommer de fra tid til anden til at overskride hinandens grænser, og Frida præsenterer sin viden illustreret med konkrete hverdagseksempler, som vil ruste os alle til bedre at kunne håndtere børn, der overskrider de sociale normer og evt. krænker andre børn.

I oplægget lægger Frida ud med børns følelsesmæssige udvikling. Hun har gode eksempler på, hvordan voksne bedst agerer, når et barn fx smider sig skrigende på gulvet, for at få sin vilje. I den forbindelse kommer hun ind på vigtigheden af, at den voksne tør være der og evner at støtte barnet i at finde ro og acceptere et afslag.

Her er det vigtigt, at den voksne ser, at det ikke handler om den konkrete situation, men om en opgave, som er større og vigtigere end den konkrete situation: nemlig at give barnet mulighed for at udvikle kontrol over eget følelsesliv.

Dernæst taler Frida om børns kropslige nysgerrighed. Frida vil tale om og eksemplificere, hvordan vi som voksne bedst agerer, så vi støtter en sund seksuel udvikling med gode social-seksuelle kompetencer, som kommer børnene og hele vores samfund til gode, når børnene bliver ældre. Børnene skal med andre ord gradvist lære og ikke mindst integrere de kulturelle regler og normer.

I Danmark har vi ikke tradition for at støtte de mindre børns seksuelle udvikling, og vi kritiseres i diverse rapporter for vores seksualundervisning i vores skoler (Amnesty International, 2019; Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2019). Vi får til nød talt med børn og unge om forplantning, beskyttelse osv, men det at tale med børn og unge om deres tanker og indre oplevelser, har vi typisk allerede signaleret til børnene i en meget tidligere alder, at det ikke er noget, der skal tales med voksne om. Hvis ikke vi som voksne omkring børn formår at støtte, vejlede og evt korrigere, kan det få alvorlige konsekvenser for børns senere liv.

I Tyskland har man en langt mere åben tilgang til børns seksuelle udvikling og arbejder ud fra de forståelser, der gør sig gældende i Comprehensive Sexuality Education (CSE) og man har fx gennem flere år kunnet se en række konkrete positive resultater af denne type seksualundervisning i de tyske skoler (Hessling & Brockschmidt, 2015), mens også andre kilder som fx UNESCO (2019) og Vanwesenbeeck, Westeneng, de Boer, Reinders & van Zorge (2016), henviser til at Comprehensive Sexuality Education (CSE) generelt viser at have konkrete positive betydninger, når børnene bliver unge.

CSE gennem barndommen bidrager til følgende hos de unge:
  • En mere velovervejet samleje-debut
  • En senere samleje-debut
  • Færre seksualpartnere
  • Bedre til at beskytte sig mod graviditet
  • Bedre til at beskytte sig mod kønssygdomme
  • Mere ligestilling
  • Større forståelse og respekt for rettigheder omkring køn og seksuel orientering
  • Selvstændig og kritisk stillingtagen i forhold til deltagelse i seksuelle aktiviter
Dertil vil en åben, imødekommende og vejledende tilgang til de af børns lege, som kredser om den seksuelle nysgerrighed, også være forebyggende både i forhold til seksuelle overgreb, sex-chikane og i forhold til det store antal unge, der mistrives i Danmark.

Alt i alt finder Frida Nøddebo Nyrup det særdeles vigtigt, at vi som samfund får kigget på den aktuelle kultur omkring de voksnes rolle i børns følelsesmæssige og seksuelle udvikling. Fridas foredrag bidrager med tanker i den retning.

KORT OM FRIDA NØDDEBO NYRUP

Frida er uddannet cand.psych og familieterapeut. Hun er tidligere lektor ved University College og medudvikler af det nationalt obligatoriske modul: "Køn, Seksualitet og Mangfoldighed" på pædagoguddannelserne i Danmark. Dertil har hun i mere end 30 år arbejdet intenst med den følelsesmæssige og den seksuelle udvikling.

EVALUERINGER

Frida har afholdt kurser og foredrag rettet mod fagpersoner, der arbejder med unge og som fx skal undervise i seksualitet.

Her får hun udelukkende rigtig gode tilbagemeldinger, som fx:

Signe Irminger, Nyborg Gymnasium:

Hvad tog du med dig? "Virkelig gode og relevante oplæg, spændende diskussioner, super kursus"

Yderligere kommentarer: "Frida har enorm stor viden på området og er en dygtig formidler. Jeg er blevet meget klogere på unges seksuelle og kønsmæssige udvikling og meget mere bevidst om min egen praksis som underviser og tilrettelægger af seksualundervisning - jeg anbefaler på det varmeste Fridas Kurser"

Anne Lund, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "En grundlæggende viden om børn og unges seksuelle udvikling set ud fra helhedsperspektiv. Ny viden om kønsidentitet."

Yderligere kommentarer: "Kurset giver en dækkende introduktion til børn og unges seksuelle udvikling - evidensbaseret med et omfattende kildemateriale. Desuden gives der mulighed for at tage praksiseksempler op undervejs."

Mette Gravesen, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "At børn og unge også udvikler sig gennem grænseoverskridende adfærd, og at det er i disse situationer, man kan vejlede og potentielt ændre adfærd."

Yderligere kommentarer: "Som seksualvejleder ville det være rart, hvis alle personaler på skolen blev grunduddannet i at kunne samtale med eleverne, om emner, der relaterer sig til seksualundervisning. Tænk hvis vi kunne mindske skam og tabu for vores unge mennesker."

LITTERATUR:

Amnesty International. (2019). "Give us respect and justice!" Overcoming barriers to justice for women rape survivors in Denmark. https://www.amnesty.org/download/Documents/EUR1897842019ENGLISH.PDF

Chapa, H. O., Fish, J. T., Hagar, C., & Wilson, T. (2020). Prevalence of Female Sexual Dysfunction among Women Attending College Presenting for Gynecological Care at a University Student Health Center. Journal of American College Health, 68(1), 52-60.

Hessling, A., & Brockschmidt, L. (2015). Sexuality education in Germany: An effective inter-vention to support the sexual and reproductive health (SRH) of people across the lifespan. Entre Nous, 82, 20-21.

Jensen, H. A. R., Davidsen, M., Møller, S. R., Román, J. E. I., Kragelund, K., Christensen, A. I., & Ekholm, O. (2022). Danskernes Sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil 2021. Sundhedsstyrelsen. https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed

Kristensen, E. (2019a). Seksualitet og psykisk sygdom. I C. Graugaard, A. Giraldi, & B. Møhl (Red.), Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. (s. 501-525). Munksgaard.

Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2024). Danskeres erfaringer med sexistisk adfærd og omgivelsernes reaktioner. https://www.vive.dk/media/pure/4z6b82rv/24912477

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Evaluering af Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab (SSF). https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/jan/190118-sundheds--og-seksualundervisningen-halter-efter-i-grundskolen

UNESCO. (2019). Comprehensive-sexuality-education of good quality encourages positive gender norms. https://en.unesco.org/news/new-paper-busts-myths-about-comprehensive-sexuality-education

Vanwesenbeeck, I., Westeneng, J., de Boer, T., Reinders, J., & van Zorge, R. (2016). Lessons learned from a decade implementing Comprehensive Sexuality Education in resource poor settings: The World Starts With Me. Sex Education, 16(5), 471-486
Luk
Pris: Entré: 164-210 kr Køb/bestil billet
Aktivitetshuset Bispen Bispebroen 3, Haderslev NyfaBooks
Et spændende, overraskende og lærerigt foredrag med cand.psych Frida Nøddebo Nyrup. Foredragets hovedformål er at give forældre og professionelle omkring børn indblik i nyere viden om børns følelsesmæssige og seksuelle udvikling med henblik på, at kunne støtte børn i retning af sunde udviklinger. Børn er først ved at lære de sociale normer og regler, og det er de voksnes opgave at være på sidelinjen.

Da børn netop er ved at lære, kommer de fra tid til anden til at overskride hinandens grænser, og Frida præsenterer sin viden illustreret med konkrete hverdagseksempler, som vil ruste os alle til bedre at kunne håndtere børn, der overskrider de sociale normer og evt. krænker andre børn.

I oplægget lægger Frida ud med børns følelsesmæssige udvikling. Hun har gode eksempler på, hvordan voksne bedst agerer, når et barn fx smider sig skrigende på gulvet, for at få sin vilje. I den forbindelse kommer hun ind på vigtigheden af, at den voksne tør være der og evner at støtte barnet i at finde ro og acceptere et afslag.

Her er det vigtigt, at den voksne ser, at det ikke handler om den konkrete situation, men om en opgave, som er større og vigtigere end den konkrete situation: nemlig at give barnet mulighed for at udvikle kontrol over eget følelsesliv.

Dernæst taler Frida om børns kropslige nysgerrighed. Frida vil tale om og eksemplificere, hvordan vi som voksne bedst agerer, så vi støtter en sund seksuel udvikling med gode social-seksuelle kompetencer, som kommer børnene og hele vores samfund til gode, når børnene bliver ældre. Børnene skal med andre ord gradvist lære og ikke mindst integrere de kulturelle regler og normer.

I Danmark har vi ikke tradition for at støtte de mindre børns seksuelle udvikling, og vi kritiseres i diverse rapporter for vores seksualundervisning i vores skoler (Amnesty International, 2019; Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2019). Vi får til nød talt med børn og unge om forplantning, beskyttelse osv, men det at tale med børn og unge om deres tanker og indre oplevelser, har vi typisk allerede signaleret til børnene i en meget tidligere alder, at det ikke er noget, der skal tales med voksne om. Hvis ikke vi som voksne omkring børn formår at støtte, vejlede og evt korrigere, kan det få alvorlige konsekvenser for børns senere liv.

I Tyskland har man en langt mere åben tilgang til børns seksuelle udvikling og arbejder ud fra de forståelser, der gør sig gældende i Comprehensive Sexuality Education (CSE) og man har fx gennem flere år kunnet se en række konkrete positive resultater af denne type seksualundervisning i de tyske skoler (Hessling & Brockschmidt, 2015), mens også andre kilder som fx UNESCO (2019) og Vanwesenbeeck, Westeneng, de Boer, Reinders & van Zorge (2016), henviser til at Comprehensive Sexuality Education (CSE) generelt viser at have konkrete positive betydninger, når børnene bliver unge.

CSE gennem barndommen bidrager til følgende hos de unge:
  • En mere velovervejet samleje-debut
  • En senere samleje-debut
  • Færre seksualpartnere
  • Bedre til at beskytte sig mod graviditet
  • Bedre til at beskytte sig mod kønssygdomme
  • Mere ligestilling
  • Større forståelse og respekt for rettigheder omkring køn og seksuel orientering
  • Selvstændig og kritisk stillingtagen i forhold til deltagelse i seksuelle aktiviter
Dertil vil en åben, imødekommende og vejledende tilgang til de af børns lege, som kredser om den seksuelle nysgerrighed, også være forebyggende både i forhold til seksuelle overgreb, sex-chikane og i forhold til det store antal unge, der mistrives i Danmark.

Alt i alt finder Frida Nøddebo Nyrup det særdeles vigtigt, at vi som samfund får kigget på den aktuelle kultur omkring de voksnes rolle i børns følelsesmæssige og seksuelle udvikling. Fridas foredrag bidrager med tanker i den retning.

KORT OM FRIDA NØDDEBO NYRUP

Frida er uddannet cand.psych og familieterapeut. Hun er tidligere lektor ved University College og medudvikler af det nationalt obligatoriske modul: "Køn, Seksualitet og Mangfoldighed" på pædagoguddannelserne i Danmark. Dertil har hun i mere end 30 år arbejdet intenst med den følelsesmæssige og den seksuelle udvikling.

EVALUERINGER

Frida har afholdt kurser og foredrag rettet mod fagpersoner, der arbejder med unge og som fx skal undervise i seksualitet.

Her får hun udelukkende rigtig gode tilbagemeldinger, som fx:

Signe Irminger, Nyborg Gymnasium:

Hvad tog du med dig? "Virkelig gode og relevante oplæg, spændende diskussioner, super kursus"

Yderligere kommentarer: "Frida har enorm stor viden på området og er en dygtig formidler. Jeg er blevet meget klogere på unges seksuelle og kønsmæssige udvikling og meget mere bevidst om min egen praksis som underviser og tilrettelægger af seksualundervisning - jeg anbefaler på det varmeste Fridas Kurser"

Anne Lund, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "En grundlæggende viden om børn og unges seksuelle udvikling set ud fra helhedsperspektiv. Ny viden om kønsidentitet."

Yderligere kommentarer: "Kurset giver en dækkende introduktion til børn og unges seksuelle udvikling - evidensbaseret med et omfattende kildemateriale. Desuden gives der mulighed for at tage praksiseksempler op undervejs."

Mette Gravesen, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "At børn og unge også udvikler sig gennem grænseoverskridende adfærd, og at det er i disse situationer, man kan vejlede og potentielt ændre adfærd."

Yderligere kommentarer: "Som seksualvejleder ville det være rart, hvis alle personaler på skolen blev grunduddannet i at kunne samtale med eleverne, om emner, der relaterer sig til seksualundervisning. Tænk hvis vi kunne mindske skam og tabu for vores unge mennesker."

LITTERATUR:

Amnesty International. (2019). "Give us respect and justice!" Overcoming barriers to justice for women rape survivors in Denmark. https://www.amnesty.org/download/Documents/EUR1897842019ENGLISH.PDF

Chapa, H. O., Fish, J. T., Hagar, C., & Wilson, T. (2020). Prevalence of Female Sexual Dysfunction among Women Attending College Presenting for Gynecological Care at a University Student Health Center. Journal of American College Health, 68(1), 52-60.

Hessling, A., & Brockschmidt, L. (2015). Sexuality education in Germany: An effective inter-vention to support the sexual and reproductive health (SRH) of people across the lifespan. Entre Nous, 82, 20-21.

Jensen, H. A. R., Davidsen, M., Møller, S. R., Román, J. E. I., Kragelund, K., Christensen, A. I., & Ekholm, O. (2022). Danskernes Sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil 2021. Sundhedsstyrelsen. https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed

Kristensen, E. (2019a). Seksualitet og psykisk sygdom. I C. Graugaard, A. Giraldi, & B. Møhl (Red.), Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. (s. 501-525). Munksgaard.

Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2024). Danskeres erfaringer med sexistisk adfærd og omgivelsernes reaktioner. https://www.vive.dk/media/pure/4z6b82rv/24912477

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Evaluering af Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab (SSF). https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/jan/190118-sundheds--og-seksualundervisningen-halter-efter-i-grundskolen

UNESCO. (2019). Comprehensive-sexuality-education of good quality encourages positive gender norms. https://en.unesco.org/news/new-paper-busts-myths-about-comprehensive-sexuality-education

Vanwesenbeeck, I., Westeneng, J., de Boer, T., Reinders, J., & van Zorge, R. (2016). Lessons learned from a decade implementing Comprehensive Sexuality Education in resource poor settings: The World Starts With Me. Sex Education, 16(5), 471-486
Luk
Pris: Entré: 164-210 kr Køb/bestil billet
Kolding Bibliotek Slotssøvejen 4, Kolding NyfaBooks
Ønsker du at sikre dit barn sunde udviklinger med udsigt til et ungdoms- og voksenliv med trivsel i velfungerende relationer?. Cand.Psych Frida Nøddebo Nyrup leverer et spændende, overraskende og lærerigt foredrag. Foredragets hovedformål er at give et indblik i nyere viden om, hvordan vi som voksne kan støtte børn i sunde udviklinger. Aktuelt har vi en del unge, der mistrives. Der er mange faktorer, der kan bidrage til denne mistrivsel. I dette foredrag vil der blive sat fokus på, hvordan vi som voksne kan støtte børns følelsesmæssige og gryende seksuelle udvikling, som er områder, der i væsentlig grad kan bidrage til mistrivel i ungdomsårene og videre ind i voksenlivet.

Det kniber med formidling af den viden, vi faktisk har og desværre er emnet endnu kun sporadisk nævnt i Sundhedsstyrelsens publikationer som fx den fra 2021: "Sunde børn : Til forældre med børn i alderen 0-2 år", men der er tegn på, at der også her snart kommer fokus på området. For det er meget væsentlige udviklinger, som tager deres begyndelse allerede i spædbarnsalderen og op gennem barndommen.

Det uheldige er dog, at de fleste daginstitutioner ingen politik har på området, og også ofte er præget af manglende viden om i alt fald den gryende seksuelle udvikling. Daginstitutionsområdet har nærmest i afmagt lukket ned for hele området, hvilket er forståeligt, da det er meget vanskeligt at navigere i et samfund, som er meget seksualiseret, mens det samtidig er præget af negativitet og misforståelser, når til taler om mindre børns behov for at blive mødt anerkendende på deres kropslige nysgerrighed. Daginstitutionsområdet er nemlig også nødt til at beskytte deres personale mod beskyldninger om fx krænkelser af børn, eller problematikker omkring børn, der har krænket hinanden. I en sådan situation med manglende viden og en praksis, der afviser kropslig nysgerrighed i daginstitutioner, er det meget forståeligt, at også forældre - i bedste mening - kommer til at gøre skade på både børns følelsesmæssige og gryende seksuelle udvikling.

Uden, at vi præcist kan vide, hvor meget den aktuelle praksis bidrager til den aktuelle mistrivsel, som vi ser hos en stor procentdel af unge mennesker, så er der forhold, som giver anledning til eftertanke. Fx er det netop de generationer, som er vokset op i en periode med manglende accept af børns nysgerrighed på kroppen, hvor en stor del i dag har det svært i ungdomslivet. Et par af de bemærkelsesværdige forhold kan opsummeres som følgende:

Vi har som samfund i stigende grad tabuiseret og lukket ned for børns gryende seksuelle udvikling fra omkring år 2000.

Sundhedsstyrelsens trivselsundersøgelse viser, at 34,4 % af unge kvinder mellem 16 og 24 år har psykiske udfordringer. De har haft deres barndom i en periode med manglende accept af børns kropslige nysgerrighed.

Op til 52 % af unge kvinder rapporterer om mindst 1 seksuel dysfunktion. De har også haft deres barndom i en periode med manglende accept af børns kropslige nysgerrighed.

Antallet af anmeldte seksualforbrydelser steg fra omkring år 2017 til det firdobbelte af, hvad det ellers har været gennem mange år. De årgange, som i år 2017 var midt i teenageårene og dermed begyndende aktive mht. voksenseksualitet, er født omkring år 2000, hvor vi som samfund lukkede ned for børns nysgerrighed på kroppen.

Center for Seksuelle Overgreb" på Rigshospitalet meddelte i 2020, at mere end 40 % af alle krænkere, på dette tidspunkt, var unge under 18 år. Igen er det de årgange, der er vokset op i en periode med manglende accept af børns kropslige nysgerrighed, som er i fokus. Vi taler om årgange, hvor voksne i ringe udstrækning har støttet i opbygningen af sunde social-seksuelle kompetencer som nu står for en forholdvis stor del af de krænkelser, der er kommet til myndighedernes kendskab.

Så længe der ikke er lavet konkrete undersøgelser, kan vi ikke ud fra ovenstående med sikkerhed sige, at en underkendelse af de nævnte udviklinger, giver udfordringer for vores børn, når de bliver teenagere og voksne. Imidlertid har vi masser af anden viden, som alt sammen peger i retning af, at det har omkostninger at modarbejde børns naturlige trang til at sikre medfødte udviklinger.

I øvrigt minder den aktuelle situation med ca. 25 års tiltagende tabubelægning af børns gryende seksuelle udvikling, om de forhold, der herskede på Freuds tid. Vi ser fx gentagelser af de mønstre, som Freud pegede på først i 1900 tallet. Dengang så man forholdvis mange neuroser, som Freud mente, havde rod i en underkendelse af barndommens seksualitet. Det, man dengang kaldte neuroser, svarer til det, vi i dag diagnostiserer som angst, spiseforstyrrelser, OCD osv.

Dertil er der også tegn på, at man som ung sagtens have seksuelle udfordringer uden, at det nødvendigvis slår ud som mistrivsel på andre områder, hvilket især gælder for unge kvinder.

Vi ved også, at vi kan forebygge seksuelle overgreb og uheldige seksuelle udviklinger ved at imødekomme børns behov for voksne, der støtter og fx får gjort det tydeligt for børn, at "doktorlege" kun skal leges med andre jævnbyrdige børn - ikke med voksne eller unge babysittere. Seksuelle overgreb på børn sker primært i den nære familie- og bekendtskabskreds.

De krænkelser, der sker børn imellem vil altid ske, da børn i vuggestue- og børnehavealder endnu ikke kender de social-seksuelle spilleregler. Krænkelser i den alder er helt naturlige og som regel ufarlige i den udstrækning, at voksne omkring børnene får løst de uoverensstemmelser, der måtte være og får opløst virkningerne af eventuelle grænseoverskridende handlinger. Når sådanne krænkelser børn imellem bliver traumatiserende, så skyldes det som regel svigt fra de voksnes side. Når "doktorlege" er forbudte finder grupper af børn ud af at lege disse lege i skjul for de voksnes blikke, da "nysgerrigheden overdøver forbuddet". Det betyder videre, at selv når noget går galt i legen, så tør børnene ikke søge de voksnes hjælp. Det gør at krænkelser dels kan stå på over tid og dels udvikles i alvorlighed, hvilket kan få overraskende betydning for børnenes personligheds- og seksuelle dannelse.

Hvad er det der hindrer os i, at ændre den underkendende praksis, som vi aktuelt ser?

Er det vores egen bornerthed eller måske generthed over emnet - eller er det kun uvidenhed?

Er det tankerne om, hvad naboen tænker, hvis jeg søger viden og begynder at tage mit barns udvikling alvorligt?

Hvor længe kan vi leve med ikke at plukke de lavesthængende frugter i forhold til at forebygge, at kommende generationer skal risikere krænkelser og mistrivsel, som vi aktuelt ser?

Kom og hør Frida fortælle og give konkrete eksempler på, hvordan vi som voksne kan støtte sunde følelsesmæssige og gryende seksuelle udviklinger.

KORT OM FRIDA NØDDEBO NYRUP

Frida er uddannet cand.psych og familieterapeut. Hun er tidligere lektor ved University College og medudvikler af det nationalt obligatoriske modul: "Køn, Seksualitet og Mangfoldighed" på pædagoguddannelserne i Danmark. Dertil har hun i mere end 30 år arbejdet intenst med den følelsesmæssige og den seksuelle udvikling.

EVALUERINGER

Frida har afholdt kurser og foredrag rettet mod fagpersoner, der arbejder med unge og som fx skal undervise i seksualitet.

Her får hun udelukkende rigtig gode tilbagemeldinger, som fx:

Signe Irminger, Nyborg Gymnasium:

Hvad tog du med dig? "Virkelig gode og relevante oplæg, spændende diskussioner, super kursus"

Yderligere kommentarer: "Frida har enorm stor viden på området og er en dygtig formidler. Jeg er blevet meget klogere på unges seksuelle og kønsmæssige udvikling og meget mere bevidst om min egen praksis som underviser og tilrettelægger af seksualundervisning - jeg anbefaler på det varmeste Fridas Kurser"

Anne Lund, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "En grundlæggende viden om børn og unges seksuelle udvikling set ud fra helhedsperspektiv. Ny viden om kønsidentitet."

Yderligere kommentarer: "Kurset giver en dækkende introduktion til børn og unges seksuelle udvikling - evidensbaseret med et omfattende kildemateriale. Desuden gives der mulighed for at tage praksiseksempler op undervejs."

Mette Gravesen, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "At børn og unge også udvikler sig gennem grænseoverskridende adfærd, og at det er i disse situationer, man kan vejlede og potentielt ændre adfærd."

Yderligere kommentarer: "Som seksualvejleder ville det være rart, hvis alle personaler på skolen blev grunduddannet i at kunne samtale med eleverne, om emner, der relaterer sig til seksualundervisning. Tænk hvis vi kunne mindske skam og tabu for vores unge mennesker."
Luk
Kunne ikke hente 'https://www.solrod.dk/1764.aspx' indenfor 15 sek.