Kunne ikke hente 'https://www.solrod.dk/1764.aspx' indenfor 15 sek.
  • Alle genrer
  • Nulstil
Aktivitetshuset Bispen

Aktivitetshuset Bispen

Bispebroen 3
6100 Haderslev
Tlf: 7434 7835
Hjemmeside

Kommunalt medborgerhus



Viser 3 events fra/efter 16. jul. 2024

Guitarspil

Torsdag den 22. august til torsdag den 10. oktober 2024, 8 mødegange kl. 14-14.45.
Hjemmeside: Se hjemmeside
Aktivitetshuset Bispen Bispebroen 3, Haderslev
Arrangør: FOF Sønderborg
Hvis du har lyst til at lære at spille på et af de mest alsidige og populære instrumenter, så er guitarspil noget for dig. Du kan lærer alt fra akkorder, fingerspil, melodispil, barréteknik og meget mere. Du får også mulighed for at spille og synge forskellige sange, både klassiske og moderne, og måske endda skrive dine egne.

Guitarspil på FOF er en sjov og hyggelig måde at lære et nyt instrument på, og du får også chancen for at møde andre, der deler din passion for musik

Så hvad venter du på? Tag din guitar med og kom i gang med at spille på FOF. Det er både nemt, sjovt og lærerigt. Vi glæder os til at se dig.

Den praktiske tilrettelæggelse af undervisningen på de enkelte hold aftales mellem lærer og deltagere

Underviser: Henning Buhl-Mortensen
Hold: 3250736
Luk
Pris: Entré: 164-210 kr Køb/bestil billet
Aktivitetshuset Bispen Bispebroen 3, Haderslev
Arrangør: NyfaBooks
Et spændende, overraskende og lærerigt foredrag med cand.psych Frida Nøddebo Nyrup. Foredragets hovedformål er at give forældre og professionelle omkring børn indblik i nyere viden om børns følelsesmæssige og seksuelle udvikling med henblik på, at kunne støtte børn i retning af sunde udviklinger. Børn er først ved at lære de sociale normer og regler, og det er de voksnes opgave at være på sidelinjen.

Da børn netop er ved at lære, kommer de fra tid til anden til at overskride hinandens grænser, og Frida præsenterer sin viden illustreret med konkrete hverdagseksempler, som vil ruste os alle til bedre at kunne håndtere børn, der overskrider de sociale normer og evt. krænker andre børn.

I oplægget lægger Frida ud med børns følelsesmæssige udvikling. Hun har gode eksempler på, hvordan voksne bedst agerer, når et barn fx smider sig skrigende på gulvet, for at få sin vilje. I den forbindelse kommer hun ind på vigtigheden af, at den voksne tør være der og evner at støtte barnet i at finde ro og acceptere et afslag.

Her er det vigtigt, at den voksne ser, at det ikke handler om den konkrete situation, men om en opgave, som er større og vigtigere end den konkrete situation: nemlig at give barnet mulighed for at udvikle kontrol over eget følelsesliv.

Dernæst taler Frida om børns kropslige nysgerrighed. Frida vil tale om og eksemplificere, hvordan vi som voksne bedst agerer, så vi støtter en sund seksuel udvikling med gode social-seksuelle kompetencer, som kommer børnene og hele vores samfund til gode, når børnene bliver ældre. Børnene skal med andre ord gradvist lære og ikke mindst integrere de kulturelle regler og normer.

I Danmark har vi ikke tradition for at støtte de mindre børns seksuelle udvikling, og vi kritiseres i diverse rapporter for vores seksualundervisning i vores skoler (Amnesty International, 2019; Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2019). Vi får til nød talt med børn og unge om forplantning, beskyttelse osv, men det at tale med børn og unge om deres tanker og indre oplevelser, har vi typisk allerede signaleret til børnene i en meget tidligere alder, at det ikke er noget, der skal tales med voksne om. Hvis ikke vi som voksne omkring børn formår at støtte, vejlede og evt korrigere, kan det få alvorlige konsekvenser for børns senere liv.

I Tyskland har man en langt mere åben tilgang til børns seksuelle udvikling og arbejder ud fra de forståelser, der gør sig gældende i Comprehensive Sexuality Education (CSE) og man har fx gennem flere år kunnet se en række konkrete positive resultater af denne type seksualundervisning i de tyske skoler (Hessling & Brockschmidt, 2015), mens også andre kilder som fx UNESCO (2019) og Vanwesenbeeck, Westeneng, de Boer, Reinders & van Zorge (2016), henviser til at Comprehensive Sexuality Education (CSE) generelt viser at have konkrete positive betydninger, når børnene bliver unge.

CSE gennem barndommen bidrager til følgende hos de unge:
  • En mere velovervejet samleje-debut
  • En senere samleje-debut
  • Færre seksualpartnere
  • Bedre til at beskytte sig mod graviditet
  • Bedre til at beskytte sig mod kønssygdomme
  • Mere ligestilling
  • Større forståelse og respekt for rettigheder omkring køn og seksuel orientering
  • Selvstændig og kritisk stillingtagen i forhold til deltagelse i seksuelle aktiviter
Dertil vil en åben, imødekommende og vejledende tilgang til de af børns lege, som kredser om den seksuelle nysgerrighed, også være forebyggende både i forhold til seksuelle overgreb, sex-chikane og i forhold til det store antal unge, der mistrives i Danmark.

Alt i alt finder Frida Nøddebo Nyrup det særdeles vigtigt, at vi som samfund får kigget på den aktuelle kultur omkring de voksnes rolle i børns følelsesmæssige og seksuelle udvikling. Fridas foredrag bidrager med tanker i den retning.

KORT OM FRIDA NØDDEBO NYRUP

Frida er uddannet cand.psych og familieterapeut. Hun er tidligere lektor ved University College og medudvikler af det nationalt obligatoriske modul: "Køn, Seksualitet og Mangfoldighed" på pædagoguddannelserne i Danmark. Dertil har hun i mere end 30 år arbejdet intenst med den følelsesmæssige og den seksuelle udvikling.

EVALUERINGER

Frida har afholdt kurser og foredrag rettet mod fagpersoner, der arbejder med unge og som fx skal undervise i seksualitet.

Her får hun udelukkende rigtig gode tilbagemeldinger, som fx:

Signe Irminger, Nyborg Gymnasium:

Hvad tog du med dig? "Virkelig gode og relevante oplæg, spændende diskussioner, super kursus"

Yderligere kommentarer: "Frida har enorm stor viden på området og er en dygtig formidler. Jeg er blevet meget klogere på unges seksuelle og kønsmæssige udvikling og meget mere bevidst om min egen praksis som underviser og tilrettelægger af seksualundervisning - jeg anbefaler på det varmeste Fridas Kurser"

Anne Lund, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "En grundlæggende viden om børn og unges seksuelle udvikling set ud fra helhedsperspektiv. Ny viden om kønsidentitet."

Yderligere kommentarer: "Kurset giver en dækkende introduktion til børn og unges seksuelle udvikling - evidensbaseret med et omfattende kildemateriale. Desuden gives der mulighed for at tage praksiseksempler op undervejs."

Mette Gravesen, Marielundskolen, Kolding

Hvad tog du med dig? "At børn og unge også udvikler sig gennem grænseoverskridende adfærd, og at det er i disse situationer, man kan vejlede og potentielt ændre adfærd."

Yderligere kommentarer: "Som seksualvejleder ville det være rart, hvis alle personaler på skolen blev grunduddannet i at kunne samtale med eleverne, om emner, der relaterer sig til seksualundervisning. Tænk hvis vi kunne mindske skam og tabu for vores unge mennesker."

LITTERATUR:

Amnesty International. (2019). "Give us respect and justice!" Overcoming barriers to justice for women rape survivors in Denmark. https://www.amnesty.org/download/Documents/EUR1897842019ENGLISH.PDF

Chapa, H. O., Fish, J. T., Hagar, C., & Wilson, T. (2020). Prevalence of Female Sexual Dysfunction among Women Attending College Presenting for Gynecological Care at a University Student Health Center. Journal of American College Health, 68(1), 52-60.

Hessling, A., & Brockschmidt, L. (2015). Sexuality education in Germany: An effective inter-vention to support the sexual and reproductive health (SRH) of people across the lifespan. Entre Nous, 82, 20-21.

Jensen, H. A. R., Davidsen, M., Møller, S. R., Román, J. E. I., Kragelund, K., Christensen, A. I., & Ekholm, O. (2022). Danskernes Sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil 2021. Sundhedsstyrelsen. https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed

Kristensen, E. (2019a). Seksualitet og psykisk sygdom. I C. Graugaard, A. Giraldi, & B. Møhl (Red.), Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. (s. 501-525). Munksgaard.

Ottosen, M. H., & Østergaard, S. V. (2024). Danskeres erfaringer med sexistisk adfærd og omgivelsernes reaktioner. https://www.vive.dk/media/pure/4z6b82rv/24912477

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. (2019). Evaluering af Sundheds- og Seksualundervisning og Familiekundskab (SSF). https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2019/jan/190118-sundheds--og-seksualundervisningen-halter-efter-i-grundskolen

UNESCO. (2019). Comprehensive-sexuality-education of good quality encourages positive gender norms. https://en.unesco.org/news/new-paper-busts-myths-about-comprehensive-sexuality-education

Vanwesenbeeck, I., Westeneng, J., de Boer, T., Reinders, J., & van Zorge, R. (2016). Lessons learned from a decade implementing Comprehensive Sexuality Education in resource poor settings: The World Starts With Me. Sex Education, 16(5), 471-486
Luk

Tysk for begyndere A1-A2

Tirsdag den 29. oktober til tirsdag den 10. december 2024, 7 mødegange kl. 10-11.40.
Hjemmeside: Se hjemmeside
Aktivitetshuset Bispen Bispebroen 3, Haderslev
Arrangør: FOF Sønderborg
Niveau 1 - for begyndere A1-A2. Her tager vi udgangspunkt i kursistens niveau, og der vil være mulighed for differentieret undervisning således, at alle kan være med. Du vil her få øget dit ordforråd markant og stifte bekendtskab med grundlæggende grammatik, men fokus vil være på den mundtlige fremstilling.

Hos FOF giver vi dig en viden samt færdigheder omkring det tyske sprog og dets nuancer, som gør dig i stand til at føre en samtale og forbedre dit sproglige niveau.

Vi tilrettelægger en undervisning, som tilgodeser dine behov. Vi lægger stort fokus på udtalen og et øget ordforråd. Vi anvender aktuelle tekster, som tager udgangspunkt i turisme og samfundsforhold, som er relateret til danske og tyske steder.

Forud for hver lektion vil du få tilsendt materiale, så du har mulighed for at forberede dig til næste lektion. Der vil forekomme hjemmearbejde i form af oversættelsesopgaver samt tekster til gennemlæsning.

Undervisningen foregår i trygge rammer i åbne og lyse lokaler, hvor du i høj grad selv har mulighed for at være med til at sætte dit præg på undervisningen i forhold til at byde ind med faktuelle emner.

Niveau 2 - for lidt øvede B1-B2

Her har du som udgangspunkt et godt kendskab til tysk men ønsker at øve din udtale samt få øvet den skriftlige fremstilling. Vi vil her gå ind i grammatikken og få øvet den skriftlige fremstilling ved hjælp af oversættelser. Herudover vil der være gruppearbejde med aktuelle og relevante tekster. Du skal forvente, at der forud for hver lektion skal bruges ca. 45 minutter til forberedelse.

Hos FOF giver vi dig en viden samt færdigheder omkring det tyske sprog og dets nuancer, som gør dig i stand til at føre en samtale og forbedre dit sproglige niveau.

Vi tilrettelægger en undervisning, som tilgodeser dine behov. Vi lægger stort fokus på udtalen og et øget ordforråd. Vi anvender aktuelle tekster, som tager udgangspunkt i turisme og samfundsforhold, som er relateret til danske og tyske steder.

Forud for hver lektion vil du få tilsendt materiale, så du har mulighed for at forberede dig til næste lektion. Der vil forekomme hjemmearbejde i form af oversættelsesopgaver samt tekster til gennemlæsning.

Undervisningen foregår i trygge rammer i åbne og lyse lokaler, hvor du i høj grad selv har mulighed for at være med til at sætte dit præg på undervisningen i forhold til at byde ind med faktuelle emner.

UNDERVISER:

Jeg hedder Sylvia Knudsen, er født i München og dansk gift. Jeg begyndte som underviser i 2004

Fokuspunkter i min tyskundervisning:

I tyskundervisningen lægger jeg vægt på at videregive eleverne min glæde for tysk sprog og kultur ved aktive oplevelser og fordybelse i projekter, hvor sproget anvendes, og hvor der opbygges forståelse af sprogets systematiske opbygning. Oplevelser og forståelse skabes bl.a. ved at bruge undervisningsmateriale, der er aktuelt og tager udgangspunkt i elevernes hverdag. Udfordringer og nytænkning er vigtige elementer for mig. Derved trives jeg i udviklings- og teamsparring af nytænkning i forhold til faget tysk.

Jeg trives ikke med stilstand og dage, der ligner hinanden for meget. Jeg er god til at improvisere og har altid brugt improvisation som pædagogisk redskab kombineret med Cooperative Learning. Jeg er lidt af en ildsjæl, der gerne står for opstart af nye projekter, og er god til at lægge en klar kurs, som er forståelig for alle involverede parter.

Som person er jeg god til hurtigt at danne mig et overblik. Jeg er autentisk, positiv, engageret, initiativrig og tålmodig og tager gerne initiativ til nye tiltag. Min erfaring er, at individuelle ansvar og målsætninger i et positivt teamwork er en stærk motivationsfaktor og giver den enkelte elev en positiv oplevelse

Hold: 3242610
Luk
Kunne ikke hente 'https://www.solrod.dk/1764.aspx' indenfor 15 sek.